Xiaomi band 2 – een slim armbandje

Geen reacties op Xiaomi band 2 – een slim armbandje

De laatste jaren zie je als je om je heen kijkt steeds meer de “gezondheidstrend” doorsijpelen in de maatschappij, waarbij mensen zich steeds bewuster worden van de voordelen van meer bewegen en gezonder leven. Er zijn allerlei manieren om je voortgang en niveau van actief zijn bij te houden, de laatste jaren zie je steeds meer en meer de zogenaamde activity trackers om de hoek kijken. Nu is het vaak zo dat zo’n activity tracker, zelfs de meest basic modellen, al best prijzig zijn. Wil je wat meer opties dan zul je al snel aardig in de buidel moeten tasten.

Ik zelf ben ook aardig bezig met bewegen, fit zijn en gezonder leven. Een activity tracker leek mij een prima hulpmiddel maar had vrij weinig zin om meteen zo’n 150 euro uit te moeten geven voor een modelletje wat een beetje kan wat ik er van wil. Bij het rondkijken kwam ik een modelletje tegen wat héél goedkoop geprijsd was, maar op het eerste oog er best aardig uit zag; de Xiaomi Mi Band 2 . Het beloofde een registratie van stappen, slaap en zelfs hartslag. Voor een prijskaartje van zo’n 30 euro klinkt dat niet verkeerd, dus bestelde ik het dingetje uit het verre oosten. Een week of 2 later stond de postbode voor de deur, en kon ik beginnen met uitpakken.

De Xiaomi mi Band 2 is een vrij kleinen en subtiele activity tracker, welke bestaat uit een rubberen polsbandje en een ‘pebble’ die daar in geplaatst wordt. Alle elektronica van de Xiaomi Mi Band 2 zit in de pebble verwerkt, wat eigenlijk maar een vrij compact dingetje is. Het beschikt over een sensor aan de onderzijde welke je hartslag kan meten, en interne sensoren die de mate van beweging registeren en aan de hand daarvan je activiteitsniveau bepalen en registeren. Dat laatste gaat automatisch, gedurende de hele dag registreert de tracker dat je stappen zet. Ga je echter een langer stuk wandelen of hardlopen, dan registreert de tracker dit ook en zal deze een ‘workout’ aanmaken die je later terug kunt zien. Bij deze workout wordt dan bijgehouden hoeveel stappen je hebt gezet, wat voor afstand je hebt afgelegd en hoeveel calorieën je hebt verbrand. Het bekijken van deze gegevens kun je echter niet op de Mi Band 2 zelf doen, dit doe je in de Mi Fit app die je op je telefoon moet installeren. Dit stukje software is vrij simpel, het is een kwestie van installeren, je persoonlijke profiel aanmaken en vervolgens je Mi Band 2 koppelen via bluetooth. Buiten het registreren en terugkijken van je mate van actief zijn kun je in de app ook nog instellen dat een 5-tal apps naar keuze hun notificaties ook op de Mi Band 2 laten zien, geef jij bijvoorbeeld aan dat jij je whatsapp meldingen op je Mi Band 2 wil ontvangen dan zal de activity tracker een trilsignaal geven wanneer je een nieuw bericht krijgt. Ook zal er een icoontje te zien zijn op het display, zodat je meteen herkent waar de melding van is. Ook is de Mi Band 2 te gebruiken als wekker, waarbij de band zal gaan trillen op een door jou ingesteld tijdstip. Ideaal als je een wekker wilt gebruiken zonder daar je omgeving mee wakker te maken.

Mocht 5 apps niet genoeg zijn voor je, of wil je een continue meting van je hartslag doen, dan zijn er een aantal apps door derden ontwikkeld die je in staat stellen om dit te doen, zoals Mi Band Tools. Deze stellen je in staat om je Mi Band 2 meer te customizen naar eigen wens, en een wat nauwkeuriger beeld te krijgen van bijvoorbeeld je hartslag. Enige minpuntje wat ik tot nu toe kan ontdekken is dat synchroniseren met bijvoorbeel Samsung Health is niet mogelijk is met de Mi Band 2, iets wat voor mij wel een heel prettige toevoeging geweest zou zijn aangezien ik deze app dagelijks gebruik om eigenlijk de rest van al m’n voortgang in bij te houden.

update 08 april 2017

Inmiddels heb ik de Mi Band 2 al bijna 9 maanden in gebruik, en ben ik nog steeds dik tevreden over deze activity tracker. Het enige wat ik in de tussentijd heb gedaan is een nieuw bandje besteld (1.50 eu) omdat het originele bandje aan het slijten was, echter dat was ook geen rib uit m’n lijf. De software heeft inmiddels ook al een aantal updates mogen ontvangen, en werkt net wat beter dan in het begin. Synchronisatie met o.a. Samsung Health is er (nog steeds) niet maar dat kun je voor dit bedrag ook eigenlijk niet verwachten. Overall is ‘t een dikke aanrader !

update mei 2017

Na de Mi Band 2 een behoorlijke tijd gebruikt te hebben, is deze inmiddels vervangen voor een FitBit Charge 2. Binnenkort zal ik ook hiér eens wat meer over posten 😉