Shadow of Mordor – mini review (pc)

Geen reacties op Shadow of Mordor – mini review (pc)

The Lord of the Rings; wie deze titel nog nooit eerder heeft horen langskomen heeft de afgelopen jaren toch echt onder een steen geleefd, zo veelvuldig heb je er iets over kunnen vernemen. Na de welbekende boeken kwamen de films, de games, de merchandise en ga zo maar verder. Afgelopen week stond er weer een nieuwe titel in dit universum te popelen om de wereld te betreden, genaamd Middle-Earth: Shadow of Mordor. Nu zijn er de laatste jaren wel vaker games uitgekomen die zich in dit in dit universum afspelen, de ene wat beter dan de andere, maar ook deze mocht zeker niet ontbreken in het lijstje aan games die de weg naar mijn console of PC gevonden hebben. Tijd om het zwaard uit de kast te rukken, de baard te laten staan, de wilde haren te laten wapperen in de wind en ondertussen de nodige Orcs en Uruks te trakteren op een flinke schop onder hun reet.

Verhaal

De grootste kracht als het aankomt op The Lord of the Rings is toch wel het verhaal. De schrijver van de boeken, J.R.R. Tolkien, heeft eigenlijk het grootste deel van z’n leven aan de boeken gewerkt wat er in geresulteerd heeft dat de wereld die hij “gecreëerd” heeft een onwijs grote diepgang kent. Hier schuilt echter ook een gevaar in, de verwachtingen van games en/of films die zich in dat universum afspelen is veelal vrij groot; je gaat er van uit dat alles klopt. Zelf ben ik een redelijke fan van de boeken en films, en begin dus aan de game met een kleine voorzichtigheid. Deze game speelt zich af tussen de boeken van “The Hobbit” en “The Lord of the Rings” , waarmee we dus een periode ingaan die nog niet veel aan bod gekomen is, waarmee er dus aardig wat ruimte is om zelf in te vullen.

middle-earth-shadow-of-mordor-uruk-campfire-screenshot

Je kruipt in de huid van Talion, een Ranger uit Gondor die belast is met de taak om de grens van “The Black Gate” te bewaken. In het begin de game wordt de stelling van Talion overlopen, waarbij hij moet toekijken hoe z’n vrouw en zoon afgeslacht worden door een dienaar van ultieme badass, Sauron. Nadat je dit schouwspel voor je ogen hebt zien afspelen wordt ook bij Talion de keel doorgesneden, maar in plaats van te sterven wordt hij teruggeschopt naar het rijk der levenden door Celebrimbor. Laatstgenoemde is verantwoordelijk voor het smeden van de Rings of Power en heeft je weer tot leven gewekt om te proberen om Sauron samen te stoppen, waarbij je gaandeweg steeds meer en meer over hem te weten komt. Ook loop je in de game veelvuldig Gollum tegen het vege lijf, welke ook in dit verhaal weer een rol vervult en je op bepaalde sleutelmomenten in de game weer verder helpt.

Actie!

Het verhaal speelt dus zeker een rol in deze game, maar is naar mijn mening toch wel een beetje ondergeschikt aan de kern ervan; gewoon bruutweg hacken en slashen. Laten we eerlijk zijn, dat is toch wel hetgeen waar deze game z’n punten mee scoort. Het combatsysteem is eigenlijk vrij simpel, je kunt aanvallen en blocken en daarmee heb je het eigenlijk wel gehad. Deze combi van vechten speelt verrassend vloeiend, het blocken van een aanval werkt echt instant en heeft daarmee een veel meer intuïtief gevoel dan bijvoorbeeld de Arkham Asylum games je geven. Naast de simpele attack en block moves heb je verder de beschikking wat speciale krachten die je kunt gebruiken als je een minimum aantal combo-moves gemaakt hebt, zoals een executie of een ground-stomp. Naast de close combat heb je ook de beschikking over een boog, waarmee je op langere afstand de Uruks kunt trakteren op een welgemikte pijl tussen de ogen.

Middle-earth™: Shadow of Mordor™_20140926233935

Het afslachten van Orcs en Uruks gaat dus prima en levert opzich niet veel problemen op, het wordt pas lastig als er alarm geslagen wordt of als er een captain bij de strijd betrokken wordt. Deze captains spelen een belangrijke rol in de game, en zijn een groot onderdeel van het Nemesis systeem waar de game om draait. Elke keer als jij een battle met een captain hebt onthoudt het systeem de uitkomst en zal deze de volgende keer als je de captain weer tegen het lijf aan loopt je taunten over de uitkomsten van voorgaande ontmoetingen. Ook wordt een captain alsmaar sterker elke keer als hij jou de eeuwige jachtvelden op weet te jagen, wat er weer in resulteert dat jij meer punten kunt verdienen als je hém zover weet te drijven dat z’n kop van z’n romp gescheiden ligt. Het mag gezegd worden dat ‘t best een leuk systeem is en uitdagender is dan ik in eerste instantie verwacht had.

Alleen maar lof?

Nee, het is niet alleen maar lof wat te trompet speelt hier, er zijn absoluut kritische puntjes aan te merken op deze game. Zo laat de besturing van de camera zo nu en dan te wensen over. Op sommige momenten beweegt de camera zo dat je in een onmogelijke camerahoek zit en je gewoonweg geen zicht hebt op je karakter. Ook de besturing als het aankomt op het beklimmen van gebouwen laat nog wel eens iets te wensen over, het is mij meer dan eens overkomen dat de besturing ervoor zorgde dag ik naar een compleet andere richel of plek bewoog dan wat de bedoeling was. Jammer, het zijn kleine schoonheidsfoutjes.

hdwallpapersimage.com-middle-earth-shadow-of-mordor-wide-hd-wallpaper-1920x1080_31374

Ook het verhaal, hoe goed het ook de game verweven zit, kon mij niet echt heel erg meeslepen. Misschien is dat te wijten aan dat ik vrij veel over dit universum weet en gelezen heb, ik durf het niet te zeggen. Mij bekruipt het gevoel dat het verhaal in deze game een ietwat ondergeschikte rol heeft gekregen aan de actie, waar het toch eigenlijk vooral om draait. De game is absoluut vermakelijk, ziet er grafisch erg netjes uit en speelt lekker weg,  maar het maakt nét niet de verwachtingen waar die ik er van had. Toch zal ik me rijkelijk vermaken met het veelvuldig afhakken van armen, benen en hoofden van al dat lelijke tuig wat er in Mordor rondloopt 🙂

grafisch:4 out of 5 stars (4,0 / 5)
audio:3.5 out of 5 stars (3,5 / 5)
gameplay:4 out of 5 stars (4,0 / 5)