Horizon Zero Dawn – Een absolute aanrader

Geen reacties op Horizon Zero Dawn – Een absolute aanrader

De lijst met games die hier thuis het scherm gevuld hebben is lang, heel lang. Het begon ooit met PC-games, wat toch jaren lang wel echt mijn favoriete platform geweest is. Tegenwoordig laat ik me meer verleiden door de steeds beter wordende grafische pracht van consoles, gepaard met het gemak en comfort van lekker onderuitgezakt op de bank zitten in plaats van op een bureaustoel voor een computerscherm. Ook nu ben ik weer even “hooked” aan m’n vertrouwde PS4, en wel aan een game die bij velen allicht een belletje zal doen rinkelen. De betreffende game lag  al een tijdje op de kast hier,  geleend van een collega, echter al die tijd was ‘t er niet van gekomen om er ook daadwerkelijk aan te beginnen. Aangezien ik ‘m langs zag komen tussen de sales in de PSN store en ik de afgelopen weken meerdere keren zag dat de game verschillende awards gewonnen had, ging het schijfje er tóch snel even in en niet lang daarna haalde ik via de PSN store zelf de digitale editie binnen. Ik ben nog lang niet door de game heen, maar toch wil ik jullie niet onthouden wat ok vind van Horizon Zero Dawn.

Horizon Zero Dawn  is een open wereld game en speelt zich af in een post apocalyptische setting, waarbij je al vrijwel meteen het gevoel krijgt dat de mensheid weer in de kinderschoenen staat. Men leeft in een samenleving vol stammen, kleine dorpjes en een look & feel van oudheid. Hiertegenover staat een vrij groot contrast, in de vorm van de rest van de “bevolking” in die wereld. De stammen zijn namelijk niet de enige inwoners, de rest van de wereld wordt bevolkt door metalen machines. Deze metalen machines voeren de boventoon, en zorgen ervoor dat de stammen “onderdrukt” leven in hun nederzettingen en in constante strijd zijn om te overleven. Qua uiterlijk en benaming doen deze monsters je heel erg denken aan dieren, al dan niet bestaand. Zo kun je gelijkenissen vinden met vogels, krokodillen, herten, koeien en ga zo maar door. Alle monsters die zich in de wereld bevinden hebben een bepaalde functie, welke ze ze compleet autonoom vervullen. Het hoe, wat, waarom en de historie van de wereld en alles wat daar in leeft krijg je gaandeweg te weten. Veel ga ik er niet over verklappen, maar middels artefacten uit de ‘oude wereld’ en terugblikken op bepaalde plaatsen in het spel vormt zich een beeld van het verhaal.

Grafisch gezien is de game meer dan in orde, en komt hij zeker tot z’n recht op de PS4. Ook de audio, zowel de effecten als de muziek, zijn dik in orde. Het titelscherm begint al met erg pakkende muziek, en dit weet de game ook zeker vast te houden. Ook de cutscenes zijn weer van erg hoge kwaliteit, iets wat eigenlijk al wel verwacht kon worden van Guerilla als we kijken naar de Killzone franchise, welke op momenten ook meer aanvoelde als een film dan een game. Eenzelfde gevoel had ik bij Horizon Zero Dawn, zeker tijdens de cutscenes. Voor een ieder die van open wereld games houdt,  die een verhaal in een game kan waarderen en meer wil dan hersenloos knallen is deze game absolúút een aanrader! Kost je rond de 35euro in de PSN store, maar dat is het ook dubbel en dwars waard hoor. Ik duik weer lekker verder , het volgende avontuur in 😉

Bovenstaande screenshots zijn afkomstig uit de playstation store.

Visueel:5 out of 5 stars (5,0 / 5)
Muziek:4 out of 5 stars (4,0 / 5)