Fitbit Charge 2 – Activity tracker 2.0

Een tijdje terug kon je een impressie lezen van de Xiaomi Mi Band 2, welke ik uiteindelijk bijna een jaar goed en intensief gebruikt heb. Omdat ik tegen wat beperkingen aan liep, ben ik een lange tijd aan het oriënteren geweest wat een waardige vervanger zou zijn. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op de FitBit Charge 2, een model van het welbekende FitBit wat alles aan boord had wat ik maar nodig heb.

Wat doet het dan?

Heel simpel, de FitBit Charge 2 is een activity tracker. Door een aantal sensoren in de armband, gecombineerd met een aantal ingewikkelde algoritmen, wordt er  vastgesteld wat de mate is van beweging die je gedurende een dag hebt gemaakt. Gecombineerd met een hartslagsensor in de band, welke je polsslag meet, geeft de activity tracker een benadering van de hoeveelheid energie die je verbruikt op een dag. Zulk soort devices zijn vooral ideaal voor iedereen die gewoonweg meer wil bewegen, of mensen die meer inzicht willen hebben in hun energieverbruik omdat ze bijvoorbeeld willen afvallen. Ideaal voor mij dus !

Wat kan het?

De primaire functie van de FitBit Charge 2 is het meten van het aantal stappen dat je per dag doet. Ondanks dat deze meting via een armband plaats vindt, komt deze behoorlijk overeen met een dedicated stappenteller. Het blijft uiteraard een benadering, als je stil zit maar je arm veel beweegt zal de Charge 2 dit ook als ‘stappen’ registreren. Er zijn veel mensen die denken dat dit een valse registratie is, echter is het een activity tracker en geen stappenteller. In de software die bij de armband hoort kun je heel simpel een aantal doelen instellen, zoals aantal stappen of aantal caloriën dat je per dag wilt verbranden. Je krijgt in de app dan mooie cirkeltjes te zien met je voortgang, en een melding als je je primaire doel hebt bereikt. Qua stappen kun je dit wel enigzins vergelijken met andere apparaten, de calorieverbranding zul je moeten aannemen dat deze bij benadering enigzins in de buurt komt. Het blijft nu eenmaal lastig om energieverbranding vast te stellen door iets als een polsslag, echter is mijn ervaring ermee dat deze best een aardig eind zal kloppen.

Naast de constante registratie van stappen en hartslag, kun je ook activities starten via de FitBit zelf. Op het moment dat je dit doet zal de Charge 2 het als training registreren, en bijvoorbeeld een GPS logging starten zodat je later je route kunt terugzien. Ook de frequentie van hartslagmetingen wordt hoger; er worden meer metingen per minuut gedaan om zo een nauwkeuriger beeld te krijgen van je hartslag. De activiteiten die je bijvoorbeeld kunt starten zijn hardlopen, fietsen, crosstrainer, hiking, lopen, indoor fietsen en gewichtheffen. Door het constante meten van je hartslag kun je achteraf heel mooi zien wat je inspanning is geweest, en hoeveel caloriën je verbrand hebt. Wat mij wel vaak opgevallen is, is dat de afstanden die via GPS gelogd worden totaal niet kloppen. Er zijn momenten geweest dat ik op 5km hardlopen een afwijking had van meer dan 1 kilometer. Heel slordig, zeker als je bedenkt dat het een software issue moet zijn aangezien de Charge 2 z’n GPS info via je telefoon binnenhaalt. Op het moment dat je telefoon dan wél een juiste route laat zien, is er toch iets vreemds aan de hand.

Wat naar mijn mening ook fijn is, is het feit dat je fitbit kunt koppelen aan bijvoorbeeld MyFitnessPal. Na het koppelen van deze 2 kun je je voeding in MFP bijhouden, welke dan uitgewisseld wordt met je Charge 2 zodat je kunt zien wat je inname en verbranding zijn, en deze tegen elkaar uitgezet ziet. Het maakt het heel makkelijk om te zorgen dat je je inname goed afstemt op je verbranding, zeker als je flink wil afvallen of erg veel aan het trainen bent is dat wel een pluspunt. Ook de slaapregistratie is een fijne optie, zodat je een beetje inzicht kunt krijgen in je slaappatroon; ben je constant moe dan kun je in de FitBit app terugzien of je niet constant de halve nacht wakker ligt. Naar mijn idee werkt ook deze registratie best behoorlijk, ook al blijft dat moeilijk om te beoordelen als je zelf slaapt 😉

Fijne eigenschappen.

Wat ik als erg prettig ervaar aan de Charge 2 is de zachte siliconen band, welke ten opzichte van de eerste generatie vernieuwd is: bij de Charge 2 is deze los te halen en uit te wisselen met andere bandjes. Dit is absoluut een goeie zet, zeker als je kijkt hoeveel consumenten er zijn die problemen kregen met het verslijten van de bandjes. Ook het feit dat je hem bijna niet voelt zitten ervaar is als heel prettig, je hebt niet het gevoel dat je met een mega bulky horloge of armband om loopt. na een tijdje voel je de tracker eigenlijk nauwelijks zitten, ideaal !

Minder fijne eigenschappen.

Tja, ondanks dat ik best te spreken ben over de Charge 2, is deze zeker niet feilloos. Zoals hierboven al aangehaald is de tracking met GPS heel erg slecht. Dit heeft onder andere als gevolg dat als je serieus met sport bezig bent, en ook zaken als je tijd en afstand wilt verbeteren je de FitBit beter links kunt laten liggen door de grote onnauwkeurigheid. Ook het niet waterdicht zijn van de tracker vind ik een gevalletje van de plank misslaan; hoe vaak regent het wel niet als je aan het hardlopen bent? Al met al ben ik niet geheel ontevreden erover, en gebruik ik het als m’n dagelijkse activity tracker … maar voor het serieus trainen met hardlopen laat hij helaas wel echt te wensen over.

Looks:4 out of 5 stars (4,0 / 5)
Functionaliteit:4 out of 5 stars (4,0 / 5)
Nauwkeurigheid:3.5 out of 5 stars (3,5 / 5)