Far Cry – New Dawn

Reacties uitgeschakeld voor Far Cry – New Dawn

De naam Far Cry zal bij de meeste gamers wel een belletje doen rinkelen, ook al hebben ze de games zelf niet gespeeld. Konden we afgelopen jaar nog genieten van het vijfde deel in deze serie, inmiddels is er weer een nieuw epos uitgebracht in het Far Cry universum: Far Cry – New Dawn.

New Dawn is, zoals de titel al doet vermoeden, geen volledige danwel complete game. Het laat zich het beste definiëren als iets wat tussen een heel grote DLC en een erg kleine standalone game inzit. De setting van New Dawn is dezelfde als die in Far Cry 5: Hope County. Mocht de game je niet geheel meer in je geheugen gegrift staan, no worries. Kort samengevat; aan het eind van Far Cry 5 gaat Hope County naar de knoppen door een nogal ingrijpende nucleaire aanval. Persoonlijk ging ik er van uit dat het verhaal hiermee ook echt ten einde was, maar niks is minder waar.

Een “nieuwe” wereld

Hoewel de locatie van New Dawn dezelfde is als in Far Cry 5, speelt dit verhaal zich zo’n 17 jaar na het einde van die game af. Her en der bevinden zich nog steeds overlevenden (er waren immers overal bunkers heh 😉 ) en verrassend … De overlevers zijn nog steeds aan het knokken met elkaar. Je kruipt dit keer in de huid van een specialist in noodvoorziening welke, je raadt het al, verstrikt raakt in een conflict tussen de strijdende partijen (hallo Far Cry 2/3/4/5).

Doordat het verhaal zich een behoorlijke tijd afspeelt na de voorganger, heeft de natuur in de tussentijd haar gang kunnen gaan en dat uit zich in hoe de natuur zich heeft ontwikkeld, bebouwing die in Far Cry 5 prima toegankelijk was maar nu compleet overgroeid is, en zien nieuwe dorpen er uit als een bij elkaar geraapt zooitje. De natuur in New Dawn is, zoals ook al uit de trailers op te maken viel, op veel momenten een stuk kleuriger waarbij felle kleuren zoals paars de boventoon voeren. Dit alles om het gevoel te versterken dat er door de nucleaire aanval de nodige mutaties plaatsgevonden hebben en de natuur al die tijd de vrije hand gehad heeft.

Maar, oogt New Dawn ook echt nieuw? Ja en nee. Ja de spelwereld voelt nieuw en anders aan dan in Far Cry 5, echter je komt wel met regelmaat de herkenbare plekken uit dat deel tegen, al dan niet in compleet vergane staat. Is dit iets slechts? Naar mijn mening niet, zeker niet omdat er geen geheim van wordt gemaakt dat deze game zich afspeelt in dezelfde regio alleen dan een 17-tal jaar later. Klein puntje wat wel gezegd mag worden is dat de wereld zelf een stukje leger aanvoelt dan deze deed in Far Cry 5,en dat je ook niet de pracht en praal moet verwachten die de spelwereld daar had. De meest logische verklaring hiervoor zal uiteraard zijn dat een atoombom nogal wat zaken verwoest en wat mensen van de aardbodem wegvaagt.

Toys for boys

Het wapentuig in New Dawn is ietwat anders dan we van de voorganger gewend zijn. Waar in de meeste Far Cry games de wapens nagenoeg allemaal waarheidsgetrouw waren (oke, misschien de shovel-launcher niet) is dit in New Dawn niet altijd het geval. Een groot deel van het wapentuig wat je tegenkomt is rechtstreeks uit Far Cry 5 overgenomen, alleen dan in een verouderde en roestige vorm. Buiten deze wapens kom je wapens tegen die er uitzien alsof men letterlijk het eerste item wat men voor handen had genomen heeft en er geprobeerd heeft een wapen van te maken of een bestaand wapen mee aan te passen. Denk aan schroevendraaiers of keukenmessen op een wapen, optics die gemaakt zijn van een zaklamp, en ga zo maar door. De wapens die je kunt gebruiken zijn opgedeeld in vier klassen, elke klasse omhoog vereist weer een upgrade van je thuisbasis waardoor je dus telkens resources zal moeten blijven zoeken.

Verhaaltechnisch

Verhaaltechnisch is New Dawn een stuk minder pakkend dan zijn voorganger. De antagonisten zijn een stuk minder overtuigend dan bijvoorbeeld John Seed of Pagan Min, en de wereld voelt een heel stuk leger aan dan deze in de voorganger aanvoelde. Op moment van schrijven heb ik toch al aardig wat uurtjes erin zitten, maar kan niet zeggen dat het verhaal me er echt intrekt. De uurtjes die ik aan de game gespendeerd heb zijn meer omdat hij gewoonweg lekker speelt, zoals elke Far Cry game. Een dingetje wat mij dan wel weer een glimlach op m’n gezicht kon toveren, is het feit dat je gedurende het verhaal een aantal oude bekenden tegen gaat komen, die ook in Far Cry 5 al te vinden waren. Het blijft echter bij een leuke greep terug op het verleden, maar meer ook niet. Ik ga niet teveel verklappen erover, dat moet je zelf maar uitvinden.

Verdict

Is Far Cry – New Dawn een vermakelijke game? Ja, dat zeer zeker. Is het een pareltje? Nee, absoluut niet. De game voelt vrij leeg, de NPC’s zijn heel erg repetitief en het verhaal is nou ook niet echt de bestseller van het jaar. Hier staat dan wel weer tegenover dat New Dan bij de release al meteen een stuk goedkoper is, op moment van schrijven kan hij al voor een goeie 38euro gevonden worden, wat ook prima in lijn ligt met hetgeen je krijgt.

Visueel:4 out of 5 stars (4,0 / 5)
Muziek:3 out of 5 stars (3,0 / 5)
Gameplay:4 out of 5 stars (4,0 / 5)